Detaljerade filmer

Detaljerade filmer är så otroligt roliga. Men man undrar hur folk verkligen får tid att göra alla de där detaljerna. Antar att de på samma sätt som progressiv musik jämfört med vanlig musik skiljer sig åt. Medan vanlig musik gör en skiva med 13 låtar gör den progressiva musiken en skiva med 5 låtar, där den första låten innefattar hela 3 vanliga låtar. Nu låter det som jag bara jämför längden men när de båda artisterna producerar sina låtar så gör det de utifrån olika ramar. Till min tanke. Att folk orkar skriva texten till flera sidor som ändå bara kommer visas 2 eller 4 sekunder i filmen. Och de man läser är inte bara ord uppå ord uppå ord, utan det är riktigt intressant. Att folk orkar? det är väl för härligt?


Folk dör då...

Visst borde det vara lika många som dör av värmeslag på sommaren som dör på grund av att det är mörkt, deppigt och nedstämt kallt på vintern?


Actionfilm

eller ett genomgående tema i alla actionfilmer?

teknik + actionfilm?

Ingen tänkt på symbiosen där?

Antagonisten har oftast grymma hightechprylar

Titta en tjuga!

Är det Csikszenthmihalyis flow som inträder när man hittar en tjuga på marken när man precis behöver den?


Jag är något

man tror på ?något? eftersom det är helt odefinierat. Gud däremot har människor börjat rama in. man påstår att bibeln är Guds ord, man börjar kunna se spår av Guds ?vilja? i bibeln och det är skrämmande för människor att överlämna sin tro till ett väsen med en egen vilja. därför är det er bekvämt att tro på ?något? som är precis vad man gör det till.

av rasta

Bäst mellansnack?

Så, nu vill jag ha en fet lista på band ni tycker har bäst mellansnack oavsett genre!
 
Svara - Markera som oläst - Radera
 
  
PeppePepsodent K22 från Hägersten i Stockholms län, 8/7 kl 11:15 
 
bob hund/ Thomas Öberg.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Road_Ocean_ T17 från Hällingsjö i Västra Götalands län, 8/7 kl 11:29 
 
Less That Jake hade grymt kul mellansnack på Pier Pressure^^;)
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Road_Ocean_ T17 från Hällingsjö i Västra Götalands län, 8/7 kl 11:29 
 
Than*
 
Svara - Markera som oläst
 
  
BarLights T21 från Hässleholm i Skåne län, 8/7 kl 11:32 
 
Jesse Malin har allt som oftast ett fett mellansnack, då han snackar om i stort allt och ingenting.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
ChurchMouth K16 från Kiruna i Norrbottens län, 8/7 kl 11:52 
 
Dennis Lyxzen
 
Svara - Markera som oläst
 
 
WANNASEEYOUDISCO T20 från Malmö i Skåne län, 8/7 kl 12:51 
 
ola salo
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Weibsteufel K18 från Estland i Utomlands, 8/7 kl 13:15 
 
Mellansnack är bara onödigt.
 
Svara - Markera som oläst
 
 
undantag K20 från Lund i Skåne län, 8/7 kl 13:16 
 
Fred Astereo
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Robojto K18 från Borlänge i Dalarnas län, 8/7 kl 13:41 
 
Jag tänkte säga Thomas från Bob hund, fast det sa ju nån innan mig. Då tar jag Bob Log III istället då!
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Daethorian T18 från Norrköping i Östergötlands län, 8/7 kl 14:52 
 
Edguy. Tveklöst Edguy.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
valramn O26 från Stockholm i Stockholms län, 8/7 kl 17:57 
 
Tom Waits, utan tvekan. han inte bara presenterar låtar, utan förvandlar mellansnacket till flera minuter långa berättelser, som ofta inte har nåt direkt med låtarna att göra men snarare blir små charmerande shownummer i sig. vanligtvis en hejdlös blandning av bisarra och mer eller mindre påhittade ?fakta? och märkliga karaktärer och sidospår. egentligen inte alls olikt många av hans låttexter. och oerhört underhållande!
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Goldminegutted K19 från Arvika i Värmlands län, 8/7 kl 19:20 
 
Hank von helvete såklart
 
Svara - Markera som oläst
 
  
ThompZon K17 från Lidingö i Stockholms län, 8/7 kl 20:04 
 
Hank von Helvete (Turbo Negro that is) är jävligt bra!
Men sen tycker jag oxå att Anders Fidén (In Flames) är ganska bra, iaf de gånger jag sett dem :P
 
Svara - Markera som oläst
 
 
whatyougonnadokatie K19 från Borås i Västra Götalands län, 8/7 kl 20:09 
 
Jag röstar också på Thomas Öberg, han är ju helt oslagbar vad gäller mellansnack :D
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Geting K26 från Uddevalla i Västra Götalands län, 10/7 kl 17:38 
 
Danko Jones är kung
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Kåre_Maradona K26 från Göteborg i Västra Götalands län, 10/7 kl 20:47 
 
Gunnar Källström.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Fenria K25 från Sundsvall i Västernorrlands län, 10/7 kl 20:59 
 
Micke ?Ys? Aronsson - My own Grave (pubertalt tramsiga mongomellansnack)
 
Svara - Markera som oläst
 
 
superdoubledragon K18 från Hägersten i Stockholms län, 10/7 kl 22:37 
 
Eftersom Thomas Öberg redan nämnts måste jag säga Blixa Bargeld i Einstürzende Neubauten, mest pga hans gulliga accent. När de spelade här för ett par år sen tittade han på några gothtjejer i 17-års-åldern som stod längst framme vid scenen och sa ?Especially for you, now we gonna play some songs that are so old, you were probably not even born when we actually released them...like, for example, this one!?. Han har även en helt gyllene utläggning om kompressorerna de använder och att det är löjligt att den ena är en decibel tystare än den andra (?This may be great for other people, but for us it?s ridiculous!?).
 
Svara - Markera som oläst
 
  
amplifierworship K20 från Uppsala i Uppsala län, 10/7 kl 23:38 
 
Black Debbath, Pantera och Tom Waits.
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Jayrod K26 från Växjö i Kronobergs län, Igår kl 01:29 
 
Emil Jensen. Han blandar sina spelningar med estradpoesi och ståupp-komik.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Mean_Machine O67 från Tullinge i Stockholms län, Igår kl 02:08 
 
Meshuggah. ?Är det någon som är redo för lite mer rock n? roll??

Moby var jäkligt bra på att snacka annars också.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
7y8h3452j980234gq789 K19 från Ulricehamn i Västra Götalands län, Igår kl 17:01 
 
Frank Black utan tvekan
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Rasque K25 från Örebro i Örebro län, Idag kl 15:14 
 
Johan Johansson, han blev tydligen erbjuden att gå med i S.U.C.K (stand up comedy klubben el. dyl.) tack vare hans mellansnack. om det nu kan betraktas som en merit.

Mattias IA Eklundh (Freak Kitchen), Gitarrcirkuskonster och rapp i käften utav bara h-vete.

Brian Wilson på Roskilde-festivalen 05.

Gliring mot Locke?

"men handlingar säger rättså mycket om en person."

Tillfreds med sig själv

"jag kanske har missuppfattat det där med att vara tillfreds med sin tillvaro... man kan nog aldrig GÖRA så att man blir tillfreds. men måste känna det själv när det kommer.
men vart ska jag rikta mitt engagemang?"


Nationalitet

fuck nationalities! only thing they do is create barriers between humans.

Live Earth hmmf??

En del av kritiken mot Live Earth är att själva evenemanget skulle kosta mer av miljön än den skulle bidra till, men vad tänker de om alla tv-apparater som står på under 22 timmar?

Vykortet kommer fortleva

Jo'rå. Klart man tror det. Om man jobbat på ett gruppboende för demenssjuka patienter så förstår man. Vykort precis som de flesta gamla medier kommer alltid att ha en viss användarflitig målgrupp.

Post-nörderi

Visst kan en film/bok/ ett spel var alldeles, alldeles underbart UNDER tiden man spelar/läser/tittar på den. Men har ni tänkt att efterpå så kommer alltid en härlig period av postnörderi när man pratar om spelet/filmen/boken med sina kompisar, och man smälter själv filmen, kanske man använder lite citat från filmen här och var osv. Postnörderiet är precis lika ljuvligt som upplevelsen, kanske till och med ljuvligARE

Inom vården

Också en sådan postmodernistisk paradox: Man ska behandla och vårda människor som människor, ändå får man inte bli personlig

Förlorade vänner

Istället för att tänka tillbaka på de vänner man hade när man var mindre och få en tår i ögat när man tänker att man aldrig kommer att kunna träffa dem igen eller uppnå samma vänskap man hade med dem igen, men tänk istället mer positivt. Tänk om vännerna var kontextberoende, du har inte de vännerna nu för att de tjänat klart sitt syfte i ditt liv...

Sifferavbildningar

En tydlig likhet med det rituella värde som framför allt film och musik har förlorat i dag via fildelningen kan liknas med samma rituella värdeförlust vilken skedde då filmen tog över det levande scenskådespeleriet.

 

Det känns svårt att föreställa sig att det sker samma andaktsfulla engagemang för dagens artister när de skall lansera ett nytt album då de vet att detta främst kommer att spridas utan vare sig omslag ? som artisten lagt ner arbete på för att illustrera och representera albumet ? eller texterna till de låtar som komponerats och samlats i en bestämd följd på cdskivan vilka kommer skingras från dess sammanhang. Samma engagemang som Walter Benjamin förstod att filmskådespelaren kände när denne ?verkar på andra visserligen med hela sin levande person men berövad den aura som omger den?.

 

Att detta har att göra med samma utveckling av tekniken nu som då blir tydligt då de forna värderingar som traditionellt har etablerats ? reformeras till nya ? och artisterna och producenterna kommer onekligen att få omvärdera sin status och verksamhet i denna nya form av reproduktionsålder. Den ökade lättillgängligheten kommer kanske att kräva en högre kvalitet på musiken i sig när denna inte kan förstärkas av ett snyggt omslag eller en ytlig och designad image. Detta ?hopskrumpnande av auran? som sker med konstutövarnas prestationer vilka framförs på löpande band inför filmkameran eller i musikstudion ger dessa ett lika renommerat värde så som vilken annan död merchandise som helst ? idag är till och med en större del av deras prestationer datorgenererade ? skådespelarnas agerande justeras digitalt och musikers falsksång justeras likaså digitalt till skönsång. För att göra upp med detta hopskrumpnande av den forna underhållningens aura vilken denna fortfarande är så beroende av för att kunna trollbinda sin publik ? så har industrin löst detta med ?att på konstlad väg bygga upp en ?personality? utanför ateljén?. Den karisma som skådespelarna och artisterna tidigare fängslade sin publik med från scenen ? har idag substituerats med en kommersiellt lanserad stjärnstatus ? en ny och modern sorts kultföremål ? vilken i stället för att fängsla med en agiterande utstrålning ? kommit att verka så som ett schablonmässigt dragplåster i filmens eller albumens massmediala marknadsföring med en aura ?som sedan länge bara består i den unkna magin hos dess varukaraktär?.

Eller kommer vilken musik som helst ? utan några kriterier på kvalitet ? att marknadsföras så som glamoröst övervärderade objekt ? till de med för mycket pengar ? då det inte längre finns någon marknad för den ursprungliga musikrörelsen i den kommersiella underhållningsbranschen. Nog för att det ladda ner mer musik än för - ?men skivaffärerna finns fortfarande kvar och vad bryr dom sig egentligen om vad de säljer.

 

Denna nya reproducerbarhet som filmen, musiken och även litteraturen fått idag ? sina nya digitala format ? vilka emanciperat sig från dess tidigare fysiska bundenhet samt försämrat deras kommersiella värden ? kan klargöras i att detta har skett på branschens eget bevåg.

 

Åtminstone film och musikindustrin kunde leva gott i ett antal år på den ökade lukrativa omsättningen denna vann på att byta formatstandard på sitt utbud. Att sälja något dyrare som samtidigt kostar mindre att framställa ? och detta i en monopolposition ? är ytterligare ett bevis på att ny teknik föder nya traditionella värderingar precis som dadaisternas nya värderingar på sin tids traditionella konst.

 

Det kulturella är avhängigt det kommersiella likväl nu som förr ? ingen biljett ? ingen åktur. Den kommers som filmen underställde sig redan i sin vagga i stället för att kunna etablera sig som ett kulturellt eller politiskt verktyg råder med ett försprång idag.

 

Om fildelningen ställer upp samma annalkande hot emot filmindustrin som den redan förverkligat för musikbranschen så kan den tidigare affärsmässiga filmproduktionen i framtiden kunna lämna utrymme till de mer ideologiska och praktiska ändamål vilken filmen så som medium ursprungligen hade så god potential till. Samtidigt som även dessa ändamål kommer att behöva ha tillgång till en oberoende struktur vilken har det nödvändiga kapital som behövs för att filmen skall kunna fullfölja dessa ideologiska och kulturella syften.