Demens

Har personer med grav demens fortfarande ett bevarat jag?
 
Svara - Markera som oläst - Radera
 
  
karaffen O95 från Adelsö i Stockholms län, 2/12 kl 21:53 
 
Ja, men endast i den mån de upplever sig vara medvetna.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Censeo O6 från Tuvalu i Utomlands, 2/12 kl 22:08 
 
intressant om man sku uppleva sig vara omedveten, och något sådant inte sku tillskrivas jaget.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
paatos K20 från Bollnäs i Gävleborgs län, 3/12 kl 17:16 
 
men om man är omedveten om sig själv så existerar väll inte jaget så som det borde existera, och då finns man väll inte?? XD
 
Svara - Markera som oläst
 
  
karaffen O95 från Adelsö i Stockholms län, 3/12 kl 19:07 
 
Jag tror det måste tillskrivas jaget. Och att medveten känna sin omedvetenhet synes mig vara litet av en paradox.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Nataraja K20 från Borås i Västra Götalands län, 2/12 kl 22:47 
 
I korta perioder kanske. Annars, knappast.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Imperatorn K21 från Fågelmara i Blekinge län, 3/12 kl 17:46 
 
Definiera ?bevarat jag? och ?demens?.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Sentius K22 från Uppsala i Uppsala län, Igår kl 03:10 
 

Vill minnas en episod från I rosens namn där en gammal man med uppenbar demens menades ha fått del av den gudomliga galenskapen. Det är sällan så enkelt som man vill ha det.
 
Svara - Markera som oläst
 
 
euphoria_ T19 från Smedjebacken i Dalarnas län, Igår kl 16:34 
 
ett bevarat jag? hmm.. de minns väl ofta sig själva som de var för väldigt länge sedan..?
te.x att de tror att de fortfarande bor hemma i det där huset med familjen, och skriker att de ska åka hem.
lite schitzo på nåt vis, men det kanske är så att deras riktiga ?jag?, kan komma fram lite då och då?
om demensen inte har gått alldeles för långt, alltså.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback