Varför just februari en allen?

Varför är det just februari månad som har skottår?
 
Svara - Markera som oläst - Radera
 
 
EbbaÅkerspöke T16 från Partille i Västra Götalands län, 30/1 kl 20:44 
 
Romarna hade ett annat system att räkna året. då va deras nyår i slutet av februari.

Tror de va så iaf. länge sen jag hörde förklaringen, typ 3 år sen.
 
Svara - Markera som oläst
 
 
ShadesOfGray O22 från Umeå i Västerbottens län, 30/1 kl 23:14 
 
precis. det är därför SEPTember är den 9e månaden, och OCTOber den 10e..
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Bellator K34 från Haninge i Stockholms län, 31/1 kl 13:37 
 
DEt jag tycker är märkligt är varför vi har latinska månadsnam...

Men hedniska veckonamn. Att de gick man på att vi skulle förtsätta kalla dagarna, Månens, Tyrs,Odens, Tors, Frejs, Tvätt och Sol-dagen.

Det mesta andra som var hedniskt stöptes ju om.
 
Svara - Markera som oläst
 
 
Lilla_Tengil K21 från Norrtälje i Stockholms län, 31/1 kl 13:46 
 
Ursprungligen den sista månaden på året, varvid den extra dagen infördes

http://sv.wikipedia.org/wiki/Februari

Anledningen till att skottdagen ligger i slutet av februari snarare än vid slutet av året, är att den gamla Romerska kalendern, som användes av romarna innan Julius Caesar introducerade den Julianska kalendern år 46 f.Kr., började med månaden mars. Skottdagen placerades alltså i anslutning till deras (tidigare) nyår

Kommentarer
Postat av: EbbaÅkerspöke

Hm, mystiskt att jag hittar mig själv på din blogg?

Nåväl, jag står först i alla fall. Och hade rätt om varför febuari va skottårsmånaden. Annan rolig fakta om skottdagen är att den är inte sista februari utan någon av dagarna innan, iaf på romartiden. De va då kvinnorna fick fria, och om mannen sa nej fick han betala. Så en förmågen man, och alla andra valde att låsa in sig i ett rum denna dag om året för att undvika att bli pank :) denna dag låg även mitt i en festivalvecka. Så alla kvinnor va utomhus eller något i den stilen.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback