Egoistiskt eller Altruistiskt snälla?

Är vi snälla för att det ger oss en härlig berusning egoitiskt sett, eller är vi det för att vi tycker om att hjälpa andra människor, altruistiskt sett?

I den förrförra boken jag läste, ”Hur ska vi leva?” av Peter Singer så menade han att vi bara kan vara snälla altruistiskt genom att gå med i någon förening som har en strävan efter att göra människors plats här på jorden lättare och bättre. Men i denna ”Konsten att vara snäll” så kringgår författaren problemet genom att säga att motivet bakom handlingen inte är det viktigaste, utan handlingen i sig. Stefan Einhorn är helt emot ordstävet ”det är tanken som räknas”, vilket kan jag besvära mig lite. Bara för att ordspråket inte stämmer in i hans teorier i just detta enskilda fall, måste han då knyckla ihop det och kasta det i papperskorgen? Det förstör inte på något sätt hans argument, men jag tyckte bara att det låter lite märkligt. I varje fall Einhorn menar att det inte spelar någon skillnad om man är snäll egoistiskt eller altruistiskt sett, det får ända Einhorns eftersträvnadsvärda effekt, att gör gott och kommer få tillbaka det av vår omvärld. Jag vet att jag är rädd för att ge författare kritik, och det borde jag bli bättre på, men jag gillar den här boken. Lovar att återkomma med en utförligare recension snart.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback