Hur ska vi leva?

"Samhällen utvecklar etiska regler för att göra samarbeten mer pålitligt och hållbart. Resultatet gynnar alla i samhället, både kollektivt och som individer. 1) Att inta en från början vänlig och samarbetsvillig hållning 2) att ingå långsiktiga förhållanden, men inte låta sig bli exploaterad 3) att vara rättfram och öppen och 4) att undvika avundsjuka - det här är alla kända regler som ska hjälpa oss att undertrycka våra egna böjelser och undvika att bara gynna våra egna intressen. Det är sunda regler för alla som vill leva ett lyckligt och tillfredställande samhällsliv" (Det är mina siffror som jag satt dit)

Mmm, så tycker Peter Singer att vi ska leva. Mycket trevlig bok det här, den blir bara bättre och bättre ju längre in man kommer i den!

Ett annat trevligt citat från boken vill jag föreviga här i min blogg. Mannen som onelinern kom ifrån heter J.B.S. Haldane.

"I ett vardagligt samtal över en drink frågade någon Haldane om han som evolutionsbiolog någonsin skulle kunna tänka sig att offra sitt liv för sin bror. Efter en kort betänketid svarade han att han skulle kunna offra sitt liv för två bröder eller systrar, fyra brors- eller systerbarn, eller åtta kusiner.
Bakgrunden till denna besynnerliga form av heroism är graden av släktskap mellan oss själva och vår släkting, eller för att vara mer exakt, hur många procent av våra gener som vi delar med släktingen. Mina systrar och bröder kommer i genomsnitt att ha 50 % av mina gener /…/ jag delar 25 % av mina gener med mina brors- och systerbarn, och 12,5 % med mina kusiner. /…/ Hans liv i utbyte för åtta av hans kusiner skulle inte resultera i någon förlust av hans gener i befolkningen. Så genom att rädda livet på min släkting, kommer chanserna att öka /…/ för att gener liknande mina överlever”

Syskonkärlek är bättre än man trott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback