En grupp udda existenser

Från och med någonstans där i Aprils mitt så började en ny kurs som istället för att  delas upp i  två stycken separata slutspurtar innan sommarlovet, läses parallellt med varandra. Den ena kursen är ren teori, där vi läser om globaliseringen och dess konsekvenser. Med utgångspunkt från kurslitteraturen kommer vi att - över till kurs numero dos nu då - konkretisera det hela med att göra en multimedial presentation av ett land. Vår grupp har valt det franska språkområdet och inom det så har pilen stannat på Tunisien.

Arbetet fortskrider bra - om man ska tro både läraren som vi redogörde vårt arbetets utveckling för och undertecknads bedömning - och jag tänker inte plåga mina läsare med att gå in närmare på den fronten. Vad jag däremot vill delge er är min grupps uppsättning:

Rebecca: Hennes ansikte tycks ha fastnat i ett sorgligt uttryck som hon säkerligen fick när hon försökte nå mammas tutte, men inte fick tag i den då någon underlig person som hade kortare hår än hennes första kärlek kommit i vägen och ställt till det för sin dotter. Har så pass små fossingar att hon trots sin höga ålder kan köpa barnskor och därmed skära ner på kostnaderna med hälften!

Beatrice: Det är svårt det här med ålder. Endera kan man vara ung och se ut som ett Progeriansatt barn eller så kan man vara gammal och se ut som man fått tag på någon hemlig obskyr föryngringskur. De flesta i min grupp har passerat 20-sträcket, men eftersom det är i min längd och det faktum att man alltid utgår från sig själv och sin ålder så är det något jag inte tänkt på. Därav min förvåning när allas åldrar skulle kungöras.
Argumentet att åldern märks utanpå håller inte om man har en lekfull farfar - förutom på extrem som en nykläckt bebis där det inte går att ta fel på åldern - men det som kan gissa sig till åldern på är sättet. Det anas så tydligt på Beatrice och henne vän tilllika gruppmedlem Frida, som nu vuxit in sig i rollen som feminina damer och de passar utmärkt i den!
Beatrice är för övrigt ledaren i gruppen, en sådan där som utan att man säger till henne finns där, och ger varandra en knuff åt rätt håll när det behövs.

Frida: Visar också att hon med all rätt stigit över 20-gränsen. Har en faiblesse för franska filmer och har i stort sett tittat på alla som tagit sig till Sveriges gränser - och mer därtill. Annars är hennes franska inte mycket bättre än min egen. Vad mer? Hon ser bestämt ut och har en väldigt aristokratisk hållning. Nästan så att blottaren i busken, eller våldtäcksmannen som följer efter henne likt en skugga  tänker om.

Elin: Gammal simmare och det ska tilläggas att hon saknar tävlandet och simlägren som hon åkte på förut. När jag skulle ta kontakt med henne så lade jag an en väldigt humoristisk ton, och det som gjorde mig väldigt glad - förutom hennes skämt - var att hon tyckte om den approachen och spelade med. Lyssnar på den om något underskattade musikgenren opera och har ytterligare en fader som är sångsolist som för närvarande syns i Rhenguldet.

Finns två till men det är endera inte där så ofta att man inte har någon annan bild av dem än enbart fördomar eller att man redan känner de sedan förut men att de trots att de går på universitet ändå har anammat skolkstilen vilket jag anser att man borde ha lärt sig att sånt beteende är fel under de 12 år man gått i skolan(kanske ska man dra bort ett helt läsår eller kanske två hela om de skolkade så mycket att de missat de åren vi andra genomled plugget)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback