För populistisk?

Kan man redan nu känna av det som alla P1-konservativa har som deras värsta mardröm? Jag lyssnar på webbsändningarna av ”Filosofiska Rummet” och plötsligt så kan jag följa med i debatten. Jag drunknar inte längre i jobbigt pretentiöst djupsinniga djupdykningar, utan kan följa med i varje vändning och vridning av ämnena som dryftas. Är det för att den populistiska varianten som de konservativa har sprängt flera av Sveriges Radios telefonslussar för, börjar göra sig till känna? Eller är det bara jag själv som har växt som människa och tycker att det som förut var obegripligt nu är lätt som en plätt?
Njaa… lite enklare tror jag nog ändå att de har blivit. Vet du till exempel inte vad ’tabula rasa’ innebär så brukar programledaren oftast vara där och förtydliga eller förklara, och använder expertgruppen eller för svåra ord så frågar, om man har tur vill säga, programledaren efter ett klarläggande. Ett mycket välkomnande element om du frågar mig.
Programmet från nyårshelgen ”Du sköna nya människa” var intressant då jag läst ett antal sciencefictionnoveller som kurslitteratur och därför kunde relatera till de flesta. Det andra programmet jag lyssnat på är ” Finns det några snälla barn?” som kultiverade mig lite extra såhär på den sena onsdagseftermiddagen som går mot kvällning.

Annars så tror jag inte de konservativa behöver oroa sig för att programkvalitén kommer att sjunka nu när man försöker locka de yngre tittarna man förlorat till de kommersiella stationerna och tv-kanalerna. Samtidigt så är jag inte särskilt konservativ av mig själv så det kanske är jag som är för lite kritisk?
Som så mycket andra utvecklingar i världen ska det bli intressant att se hur PR-servicebegreppet förvaltas av SVT i den både kortsiktiga och långsiktiga framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback