Ingen jul utan stulen gran!

Vet ni vad som skulle passa utmärkt här den 1 december? Lite skönlitterärt:

Vintern skulle ha kommit för flera veckor sedan, och inte en enda liten ljusbringande flinga av fruset vatten hade fallit. Lika lite som solen pömsigt ville snutta kudde den här dagen också, därmed lämnandes staden i ett komplett och ganska så totalt mörker, så hade den som osund last att gå till sängs tidigt under vinterhalvåret och vi vet alla hur det är med de där olaterna.
Det är mörkt när vi ska till jobbet, och inte har lyktorna fått någon förstärkning i deras kamp mot mörkret när vi ska bege oss hem. Som om solen inte velat gå upp, utan ligger kvar länge och visar sig någongång där när mattelektionen lämpligt nog är slut, sedan bär det iväg mot sängen igen och den tycker sig i sin enfald ha uppnått dagens mål.

Ååååh! Det där var väl inget. En sådan där klämkäck text slänger jag ihop på en kafferast *generad* Det är sådana dära kafferastuppslag som man skrivit ner och har sparat, och väntar på att man skriver en berättelse där den kan få vara med. Tyckte att den passade bra ihop med den dagen idag.

Snön är saknad. När den lite för tidigt knackade på vår dörr i november så drog nog många in snoret i bihålorna där de tyckte att den bättre platsar, bad vintern vänta medan de först försökte kväva en hostning och när det allt som oftast inte gick ger den en värdig avslutning i armhålan, så sa man vänligt men bestämt att den kunde vänta. Nu vill man ha tillbaka den och i kristallkulan så ser man att det den sjätte till tionde *Pär Holmgren-imiterar* ”kunde dra ner ett molntäcke från mellersta och norra Norrland”. Eller något.
Ptja, man är väl vid det här laget ganska van att vädret är velig av sig, så det gör inte sådär bautamycket. Och se det hela från den positiva sidan, vi slipper tills vidare all klagan om att det är svinkallt.

Ska vika mig för grupptrycket och skriva något om klimatförändringarna, men först måste jag få lite svar innan jag vill uttrycka mig. Det ser så oprofessionellt ut att lägga fram ogrundade gissningar, och rätt så ihåliga spekulationer. Så vi får vänta, men jag vill tills vidare säga precis som de som klagade till SVT:s Tittarombudsman angående deras serie ”Planeten”(filmen var inte precis estetiskt fulländad, den kunde ha gjorts så mycket, mycket bättre. Mitt hopp lägger jag i händerna på Al Gores), att de finns de forskare som säger att domedagen inte står utanför vår dörr, och att vi måste öppna dörren för att inse detta, utan att jorden i själva verket återhämtar sig pretty well. När media går på som de gör, har detta synsätt hamnat i skymundan. Så alla som sett serien bör titta på ett extrainsatt program som SVT ska ha där forskare som är emot klimatförändringens påstådda konsekvenser får uttala sig. Mycket spännande!

”Jul i Töyengata” blev jag, och jag tror säker många med mig, besviken över att man fått se reklamsnuttar där Robert Gustavsson spelar en karaktär. Precis innan programmet ska invigas så meddelar Kanal 5 att Gustavsson inte är med. Bläää, Bluuuäää, Bluuuueeeeääää! There one can talk about snuvad på konfekten!
En snabbrecension då? Nja… too high expectations I guess. Första avsnittet ryckte inte riktigt mig som tittare med sig. Systuga med faster Berta hade alltså varit att föredra.
Nya julkalendern då? Näää… snuddar sådär fingertoppskänsligt vid bommen, och faller ner tillsammans med den. Både ungarna var annars urgulligt söta. Hur man nu kan vara det…

Ska även återkomma angående ”Hipp hipp: Itzhaks julevangelium”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback