Lite uppdatering

Läser just nu: ”Hur ska vi leva: Etik i egennyttans tid” Har redan haft ett citat från det några inlägg längre ner och förutom att det är ännu en bok jag är mycket bra köp så är det intressant att dra paralleller från den konsumistiska, kapitalistiska och materialistiska grundkonstruktionen som finns i vårt samhälle, med klimatförändringarna. Oavsett vad man tycker om livsfilosofierna så är det kanske mindre bra när man drar med sig andra i avgrunden, och som det ser ut just nu är naturen en av dem du greppar tag i skjortkragen när du känner att benen viker sig under dig.

Sett just nu: Har sett klart den här filmen, men vill ändå inte ändra på kategorinamnet. I vilket fall som helst 1984 var det jag såg senast. En film som inte alls kommer upp till bokens spänningsnivå, och berättartekniken var megaundermålig när den sattes på vita duken. Boken, som böcker vanligtvis gör, förs fram av Winstons tankar och dessa finns inte med i filmen. Nu är det säkert många som tycker tårdrypande tvåloperans skådisar som pratar för sig själva, mer än väl ger skenet av multipla personligheter eller kanske till och med schizofreni. Men det går att göra tankar bra i film, bara man gör det rätt. Att filmen var från 80-talet trodde jag även det skulle utgöra grus i maskineriet, men nej då. Filmen skulle aldrig kunna komma i bokens närhet, men den hade kunnat vara bättre. Vad som gjorde boken så oantastligt superb (PLOTWARNING!) var slutet. Skulle den ha slutat lika lyckligt som ”War of The Worlds” vi läst förra månaden hade den inte varit lika bra. Längtade faktiskt ju närmare slutet jag kom, att boken skulle sluta olyckligt. Vilket den måste göra, enligt mig (PLOTWARNING avslutas).
Ändå så ger jag tummen upp för skådespelaren John Hurt som på ett alldeles utomordentlig sätt liknar en blandning mellan Clint Eastwood och Ian McKellen. Han byter mellan de båda mellan varje kameravinkel. Dacapo-applåder för nakenscenerna.

Spelar just nu: Har spelat Gabriel Knight 1 och Full Throttle, men spelen så insisterar datorn att stänga av sig så fort man gör något som för handlingen framåt och då man av någon outgrundlig kufisk anledning inte kan spara så har jag inte kunnat komma så långt då jag ständigt varit tvungen att börja om från ruta ett. Men det sänker ingalunda betyget, för det är bara jag som envisas med att tanka hem spelen för att inget läggs upp på att tradera man kan lägga billiga bud på. Annars så har jag köpt tredje delen av Broken Sword och förutom att kontrollerna är väldigt jobbiga till en början, och att du bara har möjlighet att interagera med allt som du i förväg vet för handlingen vidare och inte göra spelet ännu svårare med att bredda möjligheterna och låta en ge tratten till lapplisan, istället för att undanröja möjligheten helt. Snart kommer jag även få Gilbert Goodmate, ett Monkey Island-aspirerande äventyrsspel med humorpuddingar som levereras på löpande band och för dig som spelare är det bara att ställa dig i slutet av bandet, öppna munnen och vänta.

Lyssnar på just nu: Det är skivmässa på lördag som jag längtar ihjäl mig till, men kan ändå skriva upp de senaste skivorna jag inhandlade. Rick Emmet – Absolutely. Som alla melodiska hårdrocksfan vet är killen gitarristen i Triumph, och albumet är till för dem som inte har fått nog av hans sånginsatser i de redan existerande Triumph-albumen. Mycket bra köp.
Magnum – The Eleventh Hour. Har inte hört så mycket av den, men synthen till ”The Great Disaster” sitter redan.
Badlands – Voodoo Highway. Deras andra och sista officiella skiva, sedan kom en tredje som släpptes sex år efter Ray Gillens död. Jag behöver egentligen inte säga så mycket om skivan, den är klanderfri och Ray Gillens röst gör att min hud får gåshud mer än gärna.
Phil Collins – …But Seriously. Efter att ha hört hans ”I Wish It Would Rain Down” så kunde jag bara inte hålla mig från att ha skivan. Finns trevliga trumpeter i bakgrunden som ger låtarna lite mer kraft. Ett trevligt inslag som jag redan fick erfara under Marillions låt ”Deserve”.

När vi ändå är inne i musiksvängen så vill jag passa på att tipsa om vinjettmusiken till Nikelodeonprogrammet ”Chalk Zone”. http://www.nick.com/all_nick/tv_supersites/chalkzone/soundtrack/ Klicka på theme till serien och lyssna på gitarrsolot i bakgrunden. Det borde inte vara lagligt att få spela sådär bra, och inte heller att solot finns med i vinjetten till ett barnprogram. Njut vidare era galna ortodoxa hedonister!

Kommentarer
Postat av: Hannah

bra blogg!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback