Finns en hel del att läsa

Finns en hel del för mig att läsa. Jag köpte en hel hop böcker förra gången jag och flera kompisar beställde från www.cdon.se. Lika bra att redogöra för köpet här och nu och de listas upp i den ordningen jag har läst dem:

Bättre Självförtroende – Beverley Hare
Förlåtelse – Birgit Petersson
Vad Är Rätt? – Lennart Koskinen
---------------------------------------------------------------------------------------
Hur Man Fångar… Konsten Att Flörta – Susan Rabin
Handbok I Konsten Att Vara Social – Nicolas Jacquemot
Hur Ska Vi Leva – Peter Singer
Konsten Att Vara Snäll – Stefan Einhorn
Äldreomsorgen I Övre Kågedalen – Nikanor Teratologen

Just nu så plöjer jag igenom Lennart Koskinens ”Vad Är Rätt?”. Det enda jag kan klaga på är att den är en handbok, och jag fick redan all den här kunskapen under filosofilektionen på gymnasiet. Så det har hitintills blivit lite mer utförligare skrivet, lite nytt, och resten har blivit ren innötning. Jag skulle vilja hitta något djuplodande där det finns en massa situationer som man ska ta ställning till. Sånt kan jag läsa tills ögonen blöder och musklerna i händerna börjar verka och skaka. Kanske ska jag prova på någon författare, som den här intressanta filuren Kohlberg eller Piaget, eller lite mer filosofstuk på dessa Kierkegaard och Sartre.
Men jag tvekar lite att inhandla sådan litteratur då jag inte vill att de ska vara fyllda av fackspråk – för sånt språk får jag nog och till och med mer därtill i kurslitteraturen. Kanske jag ska prova på att läsa böcker när någon annan förklarar och förenklar dennes teorier på ett lättfattligt sätt? Varför inte böcker som är skrivet på ett mer begripligt sätt som till exempel förlaget Studentlitteratur ger ut?(om de är några böcker jag läst och verkligen förstått är det dem medieteoriböcker som utgivits från Studentlitteratur) Eller är det bara jag som en gång för alla måste lära mig att läsa ett akademiskt språk?

Jag ska nog försöka läsa lite mera i mina böcker!
Finns så mycket annat som lockar, och då jag inte har någon monstermaskin eller HDTV än så vinner böckerna enklare striden över Christians uppmärksamhet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback