Senaste nytt

Ska vi ta en tokken därna senaste uppdateringarna i mitt liv-inlägg? Jag tror det…

Trots att jag egentligen måste spara ihop till en alldeles ny dator så åker jag iväg till Farsta imorgon. Ja, du hörde rätt. Jag kom fram efter en diskussion med min datorexpert till vän att det hela skulle vara så mycket bättre om jag köpte en helt ny dator med nya komponenter. Och förutom att jag nu kommer få lära mig det jag villat göra för länge sedan, att bygga helt en egen dator från scratch, så får jag också något som är mitt. Som jag genom mitt blod, mitt svett och mina tårar skramlat ihop pengar till och som jag kommer att bygga.

I Farsta så ska jag försöka hitta jewel-cases till mina skivor som än så länge ligger insvepta i fint papper för att skydda dem från damm och annat som vill dem illa, och en mobilladdare till min gamla trogna Siemens ska jag försöka hitta där med. På kvällen i samband med Dia Psalmas spelning på Fryshuset, så kommer jag att få träffa en nätkompis som jag knutit ganska starka band med – tänk er de kedjor som hålla fast färjor när de anlöper vid hamnen. Men det är fortfarande än i dag, dan före dopparedan, lite ovisshet kring det hela för hon vet inte tiden då hon kommer att stå och vänta utanför Fryshuset. Men hela schabraket utbryter klockan 19.00 så jag får gå runt och leta efter henne någon halvtimme innan eller så. Vi får se hur det går.

På Måndag så postar jag ansökan till posten som museivakt på Vasamuseet. Någon måste vakta det stora mastodontsegelfartyget så att ingen bär iväg med det bakom ryggen på oss! http://www.vasamuseet.se/Vasamuseet/Om/Ledig%20tjanst.aspx?lang=sv
Jag stämmer inte in på alla kriterier, dock så var jag extra stolt över att som behärskade språk kunna ange Engelska/Amerikanska (fast ska han hålla på sådär, kan jag lika gärna lägga till Svenska/Norska eller du kanske ser bokmål som en dialekt, kanske du ska tillägga svenska dialekter), Franska och så har jag börjat lite smått på Finska. Vad som hände med mina finskaundervisningar vet jag inte…

På Tisdag sedan ska jag på morgonen gå på Casanova. Lugn, jag vet att det är mitt i veckan, med andra ord mitt i pluggandet, men det tar inte mer än 45 minuter högst och jag lovar att jag hinner läsa alla onsdagens texter då. Kanske är det lite fel att bara gå till Naturhistoriska Riksmuseet för att bara se på det som är roligt och inte gå och plågas bland deras utställningsobjekt, men jag klarar mig. Varför Casanova och inte en vanlig biograf? För att jag vet inte hur många gånger Casanova bräcker vilken biograf som helst, både bildmässigt och ljudmässigt! Det finns inget annat ställe i Sverige för att få den ultimata audiovisuella upplevelsen!
Den andra bidragande orsaken är att jag velat sett ”Människokroppen” i, jag vet då inte… ända sedan jag såg trailern på TV. Det tillsammans med att just människokroppsdelen när man läser biologi är så intressant. Kanske just för att jag själv är en människa, så är det så intressant att veta hur människan fungerar. Något jag mer än väl ser fram emot…

Av de filmer jag sett på Casanova är i ordningen jag sett dem: ”Tredje dimensionen”(För mig som inte såg de bergochdalbaneliknande filmerna som gick förut i Casanovas barndom, så var denna mycket trevlig.) ”Grottor” (Den nådde klimaxen när de var på Antarktis och lekte nere i grottor underjord) ”Delfiner” (Inte så rolig. Hade man varit delfinälskare hade den säkert vart bättre. Snygga flygbilder över Nya Zeeland och Australien och andra för mig Sverigeboende, avlägsna och exotiska platser). Sedan så back in the good old days, när man gick i kyrkokör så åkte vi en dag och såg på något som borde ha varit Casanova. Kommer inte riktigt ihåg så mycket annat än att det var bergochdalbanekänsla och att man genom 3D-glasögonen(som var tre storlekar större än mitt ansikte, och som jag därför under hela föreställningen fick hålla i) åkte i rymden eller något liknande. Kommer så väl ihåg att någon mörk amerikansk mansröst alltid underrättade publiken när glasögonen skulle tas på.

Måste varit 7-8 bast då. Sicka tider… Det var förresten första gången som jag minns att jag var på en restaurang, och första gången jag fick erfara att man alltid får för lite att dricka(att de aldrig ger en större glas!). Och första gången min musiklärare blev berusad och stod och sjöng karaoke med flera av de andra föräldrarna och körmedlemmarna. Vi gjorde inte det, jag satt tillsammans med min dagiskompis Alexandra och pratade. Alexandra ja… vad gör du nu?

Går man ofta eller sällan på Casanova? Och i så fall varför? Det är inte precis dyrare än att gå på bio, och du behöver inte slösa bort ännu mer pengar på godis, läsk, popcorn och annat ätbart som du ska snaska på. Museet ligger inte ute i tjotaheiti, och dy skulle betala precis lika mycket för att åka dit som att åka till Sergel eller Heron City. Du får till och med ett helt museum att titta i, under tiden du väntar på att de ska börja släppa in folket. Det är både audiellt och visuellt bättre än någon annan biograf i Sverige och stolarna är så vitt jag kan känna, inte dåliga och ger inte rumpan den där träsmaken som man ofta får av gamla trästolar man hade i skolan. Inträdet har varit gratis, men nu när blått har tagit över så kanske inträdesavgifterna börjar gälla igen på våra största museer. Ok, kanske är det inträdet… men annars om fallet nu skulle vara så att vi sällan går på Casanova. Jag undrar varför?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback