SVT:s tablå

Vad sägs om lite trevlig slänga sig i fåtöljen med valfri dryck i ena handen och något riktigt onyttigt, som skulle få tandläkare, dietister och gympalärare att gå i taket, i den andra tv-förströelse? Här kommer mina tips från SVT:s tablå(pga. att jag inte har någon burk tillgänglig och att det enda webbtv:n jag kunnat titta på är Sveriges Televisions):


Login (För mig som är så databeroende och teknikfascinerad, kanske även lite av en avantgardist inom området jämfört med flera äldre som är inbitna konservatister, så får jag definitivt mitt lystmäte här. Förutom alla att-ha saker som jag får reda på när jag tittar på programmet, så just alla tankar om vad som kommer att hända inom en framtid som jag och mina läsare kommer att bli en del av är så härligt. Ger en ännu ett argument för att hålla sig kvar på jorden)
Robins (Sådär lättuggat, tillbakalutad, kvasiskojfriskt humor som får plats på en halvtimme, vilket oftast är den tid sådana program klarar av utan att bli dötrista i längden. Programmet får en guldstjärna i kanten för att de har med båda radiopratarna från ”Hej Domstol”, även fast inslaget ganska främst centrerar sig kring Ola Norén som ”Världens Mest Arbetslöse Man”.)
Anders & Måns (Mycket högkvalitativ humor med kanske Sveriges mest roligaste dialekt – är redan skadad av alla ”Hej Domstol”-avsnitt man lyssnat på – skånska. De båda två gångna säsongerna har inte bara bjudit på det bästa man kan förvänta sig av i humorväg, utan så mycket mera! Till säsong tre byter de taktik och tillvägagångssätt och säsongen denna gång ska kretsa kring fråga-svar-kostymen)
Kvarteret Skatan (David Batra-power om inte annat! Även denna humorlångkörare har bytt spår och fokuserar denna gång på en mer berättarlik taktik där man går djupare med alla karaktärerna – dock så saknar jag han Lukas som Glans gjorde så bra i förra säsongen. Programmet får ett ännu högre betyg för att den har i övergångarna drygat ut med 80-talssynt och 2000-talets uppbubblande electrovåg. Alphaville forever!)
Vetenskapsmagasinet (”There is more in one thimble of reality that can be understood by a galaxy of human brains. It is beyond the human brain to understand the world and its environment, so the brain compensates by creating simplified illusions that act as a replacement for understanding. When the illusions work well and the human who subscribes to the illusion survives, those illusions are passed to newer generations. The human brain is a delusion generator. The delusions are fuelled by arrogance – the arrogance that humans are the centre of the world, that we alone are endowed with the magical properties of souls and morality and free will and love.”
Förlåt, men jag kunde bara inte hålla mig från att citera litet delar ur Scott Adams “Gods Debris”. Vad jag ville komma fram till är att vetenskap är hur roligt som helst – om mina samhällsvetarkamrater skulle känna till detta skulle de sluta sin vänskap med mig. Haha, nämen ärligt talat så är de två ämnena så olika att det är konstigt att jag inte går naturlinjen. Och jag älskar vetenskap, jag älskar att lära mig om så fundamentala saker som hur vi fungerar (vetenskap), varför vi fungerar (psykologi) och varför vi överhuvudtaget finns och därför fungerar? (filosofi). Men man måste beakta detta ”We can only act on our perception, no matter how faulty. The best we can do is to periodically adjust our perceptions – our delusions if you will – to make them more consistent with our logic and common sense.” Oavsett alla kunskap, så kära vänner, beakta detta noga!
Sedan så har Rasmus Åkerblom riktigt bra musiksmak vilket för en musiknörd som mig ger mycket. Dock förstår jag inte varför han valde att spela sönder, den redan sönderspelade ”Rock’n’Roll” med Zeppelin?)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback