Tips för ett roligare liv!

Tänker fortsätta min lista på radio/tv-program som jag lyssnar respektive beser. Av den första listan så såg jag att humorn tog en väldans massa rum, och jag vill inte bestrida detta. Vill bara visa att jag har en allvarlig sida också, och att jag ständigt håller på och balanserar dessa båda. Vi börjar med lite radio:

P1 (Kunskapsradiokanalen som oantastligt sitter högst på tronen. Kan i stort sett säga att jag lyssnar på allt – förutom andakter eller gudstjänster som brukar sändas understundom, och ”Land och Sjöväder” klarar jag inte en sekund utav!
Annars så är P1 bra på att, bara man som tittare har viljan och framförallt tiden – P1 är inte kanalen för den som ständigt jagar tiden och aldrig tycks komma överens med den, locka fram trevliga reportage. Bäst hittills är såklart utrikespolitiken och inhemska politiknyheter i ”Konflikt” eller ”God morgon, Världen!”. ”Vetandets Värld” får väl stilla min vetgirighet och mitt kunskapstörstande när ”Vetenskapsmagasinet” känns för långt borta. Top Notch!)

P3 (Morgonpasset är bäst när Anders & Måns sitter i styrhytten. Är inte bombsäker men jag tror att det är så att efter de gjort sina program i TV så går byter de av Olle, Patrik och Julia i morgonpasstudion. Men tills vidare så faller det in under kategorin pseudospralligt snackandet, som man väcks av på mornarna. For the record är Patrik hårdrockare! ?)

Hej Domstol (Det är ett tockna därna smart humorprogram som jag gillar. Vad jag menar är svårt, försökte förklara det för mig själv här en dag but I kept finding counter arguments. Efter mycket hit och dit, fram- och tillbakaargumenterande, måste jag ändå stanna vid språket/texten/att det inte finns några bilder till. Vilket skulle förklara varför jag älskar humor i text så mycket. Det finns begränsningar inom text och dessa begränsningar stämmer så bra in på mig. Ordvalet kommer från att jag mycket troligt hänger kvar vid tanken att den skriftliga kulturen är mycket viktigare än den orala)

P3 Live Torsdag (Varje torsdag får varje hårdrockare uppleva julafton för då spelas en livekonsert med någon av hårdrockens otaliga band. Det är livekonserter som oftast är inspelade under det gångna året och har du till exempel missat ditt favoritband när de spelade på någon av de större eller mer okända konserterna under sommaren, eller bara är en sökare efter ny musik så har du en chans att höra annat musik än den hissmusik som vanligtvis förpestar P3 mellan programmen[Jag är inte fullt så seriös här])

P3 Rock (Efter det blir det ännu mer rock med Håkan Persson. Ni kanske såg honom när han tillsammans med Jovan Radomir när Iron Maiden-konserten samsändes i P3 och SVT? Iron Maiden, Halloween och det skulle väl vara Dream Evil som är det enda melodiösa som Håkan lyssnar på. Detta är alltså inte kanalen för er som älskar melodiös rock. Varför lyssnar då jag på honom, frågar ni er? Jo, han brukar ändå ha en och annan platta då och då. Annars så har han en otroligt udda och särpräglad musiksmak och därmed har han stor respekt hos mig. Han lyssnar på sådan musik jag aldrig skulle tänka mig lyssna på, och därför har han en speciell plats hos mig ?)

Rockklassiker – Recensenterna (Undviker Rockklassiker så mycket jag kan. Främst för att de sparkar folk som Dr.Rock och Bosse Ramone för att de väljer att spela lite annorlunda musik än Creed och alla annan pop/rock som börjat filtrera in i Rockklassikers spellistor. Det andra argumentet är att de spelar sönder alla bra rockklassiker, och för att kunna fortsätta lyssna på dessa underbara alster som finns kan jag fortsätta mitt liv att låta någon spela sönder dem. Nu väntar jag tills jag förhoppningsvis vill lyssna på dem igen. Fast den dagen känns väldigt avlägsen måste jag säga. Hursomhelst, Rockklassiker är bäst när de recenserar nu musik – visst jag skulle kunna hitta den här musiken på nätet så mycket lättare och jag skulle till det också få bättre ljud [det är nämligen så att jag måste omarrangera min stereo när jag lyssnar på rockklassiker, kan av någon outgrundlig anledning inte lyssna på deras webbsändning, och jag orkar inte alltid det på morgonen så det får bli skitljud] But I keep going back…)

Rockklassiker – Rockönskningen (Är dock inte helt fri från sönderspelade rockhits, men den ger mig som ständigt är ute efter ny musik och inte vill spela sönder de gamla favoriterna, en chans att hitta fräsch musik jag inte upptäckt än. Ska dock vara med Ian bakom mikrofonen, för när Ina hade det förra gången han var borta och tog foton till bookleten till deras ”Secret Society”, gick det riktigt åt pipan. Barnsliga Ian ska det vara)

Helgon – Diskus (Communityt spelar egentligen ingen roll, huvudsaken är att det finns en diskus där du kan läsa frågor. Finns inget härligare att sitta och utöka sitt kunskapsförråd med lite trevlig diskusläsning. And always remember, det viktigaste är inte alltid att man får svar)

Annars, dokumentärer av alla de slag som TV4 och SVT1 och 2 visar, eller dokumentärer i P3 eller P1 går alltid hem. De ska bara infriande och berikande, man ska efteråt känna sig att man fått en och annan bok nedtryckt i huvudet. Eller varför inte sitta på en föreläsning eller ett seminarium, eller bara sitta ned med kompisarna och diskutera något av livets mysterier eller självklarheter som inte blir så självklart när man försöker dra och vrida på det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback