Quireboys, MSG och Paul Di'Anno

Så var det konserttajm igen. Det var ganska skönt för det kunde ha varit så uselt att man tog hissen ända ner till våningsplan 100,000,000,000 ?Helvetet ? Din eviga plågoande i vardagslivet? eller så kunde man få en nyckel med änglavingar och ens namn skrivet på över natten som såklart gick till pärleporten. Allt hade nämligen fallit sig så att jag vunnit biljetterna efter idoga lyssning på radiovox ? heheheh ;P eller inte ? så allt skulle kunna gå precis hursomhelst.

 

Quireboys ? Jag kan inte förneka att jag inte faller för pianot/keyboarden. Även fast det är Guns N? Roses-kopior hela bunten så blir det något eget med pianotangenterna som hörs lite då och då i låten. Och då hade en av glamrockens största ändå också piano. De är medryckande, käckt och catchigt precis som sådan här glamrock ska stöpas. Det är bra, men det är också allt som det brukar vara med förförband. För de mest gedigna fansen som står längst fram är konserten säkert en begivenhet, men jag tycker inte att det blir något tryck, någon fart och det får inte fart på mig annat än att jag klappar händerna röda på knäna. De spelade en låt som jag kände igen, men jag kunde inte sätta fingret på vad det var. Kan det ha varit en Guns N? Roses cover kanske?

 

MSG ? Nu har alla Scorpions, UFO och MSG-fans samlat sig, med andra ord en stor grupp med 70-talister med en sådan stor ölmage man fått efter, vad blir det nu? 35 års rockande? något åt det hållet iaf. Det enda negativa med så gamla band som MSG är att originalmedlemmarna endera hoppat i graven alltför tidigt, eller så spelar de i andra band och den enda som är kvar är huvudmedlemmen Schenker, vars karriär accelererat stadigt neråt sedan han började med sina instrumentala soloskivor som saknar den gnisten han hade i MSG. Så säger i varje fall proffstyckarna. Den underbara sångaren Gary John Barden är ersatt av någon svensk nisse som ser ut som en Nicke Andersson med extra långt hår. Han klarar inte av Garys stämma och när han spelar UFO-låtarna som giget mestadels består av skulle det vara mycket bättre att sätta dit Phil Mogg. Men de går och de får igång publiken och mig bättre än Quireboys ? det ska sägas att det aldrig är lätt att vara förband och leverera en utmärkt konsert speciellt inte ens om man är förband till ett band som är just larger than life itself ? och jag får min efterlängtade ?Attack of the mad axeman?, och visst vi får en Schenker som håller på med sina fingerövningar och skalövningar så det blir mycket bra. Attack of the mad axeman är för övrigt en höjarlåt bland MSG:s digra repertoar, och jag som inte ens bad så högt efter den. Blir sugen på att se Scorpions Uli Jon Roth och jämföra med Michael Schenker, trots att de egentligen spelar i helt skilda ligor?

 

Paul Di?Anno ? Hade Michael Schenker Group haft Gary John Barden som sångare så hade jag lugnt satt dem högt upp på listan, men då man svettig står och väntar på konserten andra halvlek så förstår jag vem som är konsertens vinnare och även vinnare av mitt hjärta. Pauls frispråkiga stämma hörs mellan låtarna där han bland annat hoppas på att stamceller ska rädda hans bror, om Blair och hans pojkvän George Bush som ofta suger på varandras tutte, om Usama Bin Laden, om hur han är en människa som skiter och pissar och hämtar barnen från dagis och städar och lagar mat precis som vilken annan svensson som helst vilket han under konserten understryker två gånger när publiken börjar höja hans namn till skyarna, om att pojkvännerna till publikens mer vänare flickor ska hålla sig borta så Di?Anno kan få sluka dem med blicken och att han inte har lust att titta på killarna för de band som spelar inte är Judas Priest, höra på när han blandar italiensk/engelska och använda italienskan mest för svordomar åt sin ex-fru och Angela Merkel, om att han inte har någon uns dödsångest och kan ta och dö right here and now, ?It?s been a good life? som sångaren säger och skrattar  ? och en massa andra roliga skämt i mellansnacket(om en artist ska vara rolig att se live ska han/hon/de bland annat ha roligt mellansnack). Sedan två dagar sen har han ?pukin? & shittin?? som han uttrycker det, men rösten håller otroligt bra. ?Phantom of the Opera? blir lätt den bästa låten konserten igenom, och det är också den som får igång publiken mest. Under andra halvleken blir det även en Ramonescover som enligt Di?Annos egen utsago aldrig någonsin har körts i Sverige ?Blitzkrieg Bop? som är en av mina Ramonesfavoriter. Såhär efter giget vill jag ha mer punkinfluerad heavymetal, och Di?Anno har i varje fall två-tre soloskivor som jag kan stilla mitt begär med så länge.

 

Summan av kardemumman, jag är nöjd med min gratiskonsert


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback