En Sciencefictionperiod börjar sprida sig

Jag visste det inte då, när vi i kurslitteraturen skulle läsa H.G. Wells ”Världarnas Krig”, men den skulle bli startskottet för en lång och djup sciencefictionfilmperiod för undertecknads del. Parallellt med den, eller också efter så kommer en fantasyfilmperiod att ta vid. Jag har ingen riktig bra förklaring – och ingen dålig heller för den delen – varför detta ska komma just nu. Sciencefictionrullarna kanske har att göra med att vi lever i en snabbt utvecklande högteknologisk värld och att se dem ger en massa hintar om vad som kan/inte kan komma inom den långsiktiga framtiden. Fantasyfilmer är jag bara en sucker för trähattar, apor och överdimensionerade skägg. Varför förresten fungerar magi så dåligt på film men utmärkt i tv och dataspel?

En liten lista på de hittills beskådade:

2001: A Space Odyssey (Långtradig och riktigt dryg på sina ställen, men detaljrikedomen får mina cineastgener att slå klackarna i taket av lycka och hänförning samt att Kubricks numera döda fingertoppskänsla kan man inte annat att buga för. Att han sedan hann med både en skymt av människans gryning och en resa in i oändligheten kan man bara inte annat än älska)

Titan A.E. (Väldigt amerikansk på sina ställen, men en popcornrulle som gör sitt jobb. Sedan älskar jag bara hur de blandar dataanimerat med handtecknade. Som sagt, sevärd men skruva inte upp förväntningarna för mycket)


Kommande filmer:
A Sound of Thunder
Æon Flux
Dekaranger vs. Abaranger
The Island
Man with the Screaming Brain
Robots
Serenity
Steamboy
War of the Worlds
The Wild Blue Yonder

Kommentarer
Postat av: Nisse

Jag måste föreslå en film som heter "Blade Runner" om du inte redan sett den. Den är baserad på boken (som jag tror heter) "Do androids dream of electric sheep". Sciencefiction och noir i perfekt symbios. Extremt bra gjord!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback