Submarkterritorium

Ja, varje land har jö kontroll över ett visst sjörum utanför sin kust som gäller för fartyg och båtar, och det finns luftrum som gäller för flygplan och helikoptrar och andra luftburna enheter, och så självklart har vi gränser och land- eller markrum på land. Borde det då inte finnas samma mängd rymd under landet... och till skillnad från luftrummet så blir som vi alla vet jorden trängre och trängre ända ner till jordkärnan så därför skulle varje lands submarkrum precis innan jordkärnan vara mycket litet. Om nu luftrum finns, varför skulle inte submarkterroitorium finns för varje land?

Kommentarer
Postat av: Nisse

Innebär det då att alla länder är grannländer? Ursäkta sarkasmen men jag var tvungen :P

Seriöst nu då: Jo men submarkteritorium finns väl. Men det är sällan man tänker på sådant. Ett möjligt användningsområde för ett sånt begrepp är väl om man vill gräva en tunnel till ett annat land... men vem vill göra sånt när man lika gärna kan flyga eller bygga en väg ovanför marken. I och för sig kanske man vill gräva ut större områden under jorden att bygga i... förlåt nu blev jag sarkastisk igen :P

Seriöst nu igen då. Sånt här tänker man inte så ofta på. Kanske om man hade en statligt ägd diamantgruva på gränsen mellan två länder. Det kanske skulle skapa lite dispyter. Vem vet... aja... nu känns det som om jag ordbajsar så här slutar jag *skratt*


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback