Juniskivor

Blåbären ? Alla är vi barn i början

 

Ari Koivunen ? Fuel for the Fire & Sturm und Drang ? Learning to Rock (När Sturm und Drangs nya skiva sätts i skivspelaren så marker du något. För det första, hastigheten. Gitarrerna är inte lika snabba som i professionella powermetalband, och trummorna är också de i segaste laget, keyboarden skyndar också långsamt medan och sångaren når inte riktigt ända upp. För att vara uppriktig så sjunger han väldigt klent, i jämförelse med Ari Koivunen som i varje fall klarar de högre partierna någotsånär. Båda grupperna är finska, men där slutar också likheterna upp och vi får gå över till skillnaderna. Ari Koivunen är Idol-vinnaren som nästan uteslutande sjöng rockhits på Idoltävlingarna medan Sturm Und Drang är en finsk kvintett som plågat radiolyssnarna med sin ?Rising Son? (undertecknad anser att den låten är en av de sämsta på nämnda förstlingsverket) och som nu släpper sitt debutalbum. Ari är solo och får hjälp med instrumenten, medan samtliga medlemmar i Sturm Und Drang trakterar varsitt instrument. Och Ari är en snäppet bättre sångare, men jag ska inte klaga alltför mycket på Learning To Rock som har sina ljuspunkter och de är också riktigt, riktigt bra. Så kanske att de båda väger upp varann då Aris skiva har några avigsidor som man helst hade vill sopa under mattan. Ska bli riktigt kul att följa dessa två band och deras karriär, förhoppningsvis blir det inga onehitwonders?)

 

All Ends ? Wasting Life (In Flames-gitarristen Jesper Strömblads sidoprojekt, med två duktiga vokalissor vid mikrofonerna, Tinna Karlsdotter och Emma Gelotte. Jag hade höga förväntningar på detta band, men de blev inte så mycket. Några är bra, men överhanden, 3 st, är riktigt dassiga. Samtidigt är det bara en EP och bandet är relativt nystartat så jag lär återkomma när fullängdaren kommer så kanske jag blir nöjdare/missnöjdare. Den som lever får se)

 

Alyson Avenue ? Presence of Mind (Nämen är det inte Nightwish-vokalissans band? Precis som jag trott så skulle efterträdaren för Tarja Turunen bli någon riktigt udda. Och eftersom jag lyssnar på så mycket AOR var det märkligt att jag inte ens visste om detta bands existens. Albumet är felfritt och utomordentligt något jag redan blev varse om när jag lyssnade sönder ?Without Your Love? och ?Free Like The Wind? på myspace. Måste ha skivor med detta band!)

 

Nightwish ? Eva (Riktigt kass, och det går också rykten om att låten är snodd från Jukka Reinivuo och hans låt ?Whirlpool?. Får vänta till fullängdaren på denna skiva också. Ska bli riktigt trevligt och se hur ett Nightwish med AOR-influenser. Tack för ditt medlemskap Anette Olzon!)

 

Beardfish ? The Sane Day (Det är inte deras allra nyaste, men väl den från 2006. Som ett svenskt Genesis 2006. Inte så mycket att klaga på, jag är nöjd. ?The Gooberville Ballroom Dancer? har en så asskön text)

 

Bon Jovi ? Lost Highway (Bon Jovi som countryband. Jag har inte hört senaste Bon Jovi så mycket så jag vet inte om sångaren ändrat röst eller om den utvecklats åt det hållet all along. Det är en Bon Jovi med nya grepp och lite livesessioner på slutet, någon duett på en låt. Lättsmält och deras skivor fungerar fortfarande.)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback