Varumärkt för livet

Ibland kommer SVT med riktigt, riktigt bra dokumentärer som slukar en och för en bort från tid och rum ett tag. Se denna Dokument Inifrån dokumentär på webben, eller hinn med att se reprisen som lär gå på kvällen/natten den kommande veckan.

 

När jag ser dokumentären så försökte jag avskärma mig och slå bort det som sägs eftersom jag blir kallsvettig bara jag tänker på att gå i klädaffärer, men jag måste förstås gå till mig själv och titta på det jag lägger ut pengar på. Skivor, böcker, filmer, spel. Speciellt skivor vet jag hur det är i kompiskretsen att jag tvingade mig själv att lyssna på sådan döds och blackmetall som kompisarna just fick upp öronen för någon gång där i början av 2000. Precis som med kläder så tipsar man varandra om ny musik, och försöker påverka varandra omedvetet och medvetet. Vissa band ska man lyssna på och andra blir man nästintill utfryst ur gruppen för att man lyssnar på. Samma sak med de flesta intressen som formar vilka vi är.

 

De hade med ett nytt område som fortfarande ligger i sin linda men är på uppgång: Neuromarketing där man genom fMRI och studerar hjärnans påverkan av stimuli av olika slag, vilka ska ge reklamföretagen ett extra övertag när de nu ska kunna ta sig in direkt i våra hjärnor. Men jag är fortfarande lite skeptisk till att de skulle vara gå så enkelt då hela hjärnan är så komplext ihopkopplat att det inte går att se precis vart i hjärnan som språkkunskaperna finns, utan de är flera hjärndelar som samverkar. Fast visst lär de fungera?

 

Och så tänkte jag också på det Seppo sa på fredagens första B-uppsatsseminarium, att vi lämnar elektroniska fotspår efter oss och att Coop-butiken du handlar på kan i sina databaser se om du är rökare, är susceptible för sockerprodukter, har ett husdjur, är vegetarian, laktosintolerant osv. och på så sätt bara skickar reklam till dig när det är extrapris på just ditt hundfoder eller om du älskar att köpa data/tv-spel så skickar de bara spelnyheter från Webbhallen eller Spelbutiken. De ger reklamen och företagen ännu mera makt över våra liv, och med Internets genomslaghet så är det vi ser nu bara en liten början? kanske inte ens en ouvertyr?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback