Den stereotypt stela

När slutade motiven(då oftast människor) fotograferas sådär stereotypt stela som man ser på gamla fotografin till att man idag kanske är lite mer livad i sina motiv? Varför skedde denna förändring?
 
Svara - Markera som oläst - Radera
 
  
saylo T24 från Östersund i Jämtlands län, Igår kl 11:56 
 
Jag har för mig att förändringen skedde i takt med teknikens utveckling. Från början var de som blev fotograferade tvungna att sitta eller stå stilla länge på grund av slutartiden, stod de inte helt stilla blev fotografierna suddiga.
 
Svara - Markera som oläst
 
 
SirapZ K18 från Stockholm i Stockholms län, Igår kl 11:56 
 
Nu har jag inga fakta att att luta mig mot, men min gissning är att man kunde fotografera med kortare slutartid (förr så var ju slutartiderna väldigt långa), och då behövde personerna inte stå blickstilla.
Sen kanske man började experimentera mera
 
Svara - Markera som oläst
 
  
Sarastro K31 från Lund i Skåne län, Igår kl 14:14 
 
En förklaring jag har hört (utöver de som redan nämnts i tråden) till att människor ofta ser bistra och stela ut på äldre fotografier, är att i fotografiets barndom var porträttfotografiet en allvarlig sak. Man tog inte ett porträttfoto för att det skulle vara trevligt att titta på en leende morfar, utan för att man skulle ha ett respektabelt porträtt som skulle visa att man var en rättskaffens, pålitlig och allvarlig person. Det är med andra ord, enligt denna förklaring, en kulturfråga såväl som en teknikfråga.

Tyvärr har jag inga pålitliga källor för denna förklaring, så bekräftelser, dementier och kompletterande källor är varmt välkomna.
 
Svara - Markera som oläst
 
  
saylo T24 från Östersund i Jämtlands län, Igår kl 14:21 
 
Om inte annat så var det väldigt dyrt att gå till fotograf, så om man lade ut pengar på det så var det inget man såg lättsinnigt på. Jag antar att man helt enkelt ville ha en fin och allvarlig bild, och inget flams då det ändå handar om rätt mcyket pengar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback